Recreatie en bestemmingsmanagement zijn meer integraal onderdeel van de ontwikkelingen in de leefomgeving

Meerjarendoelen

7.4.4

Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever

Toelichting op meerjarendoel

Toerisme en recreatie zijn belangrijke pijlers voor de brede welvaart binnen de provincie. Samen met onder andere gemeenten, destinatiemarketingorganisaties (DMO’s) en terreinbeherende organisaties in onze provincie, richten we ons op bestemmingsmanagement. Bestemmingsmanagement omvat alle inspanningen, die in samenhang met elkaar, zijn gericht op het realiseren van een zo groot mogelijke positieve impact van recreatie en toerisme voor een stad of regio. Hieronder vallen ook bezoekersmanagement en marketing (spreiden door te verleiden). We willen niet dat toerisme en recreatie ons overkomt, het valt ook te sturen en er is richting te geven met ons beleid. Het gaat hierbij in het bijzonder om de bezoekers die passen bij het karakter onze provincie.  
Eind 2023 is de rapportage over het onderzoek naar de toegenomen recreatiedruk in natuurgebieden en hoe daarmee om te gaan afgerond. De uitkomsten van het onderzoek zullen informatie geven over de impact voor natuurbeheerders. Onderdeel van het onderzoek is het doen van voorstellen voor het veranderen of vernieuwen van het instrumentarium om met partijen meer bezoekers te kunnen opvangen en deze beter te spreiden. Indien noodzakelijk zal daarbij een voorstel worden gedaan voor een aanvullende bijdrage boven op de financiële middelen die organisaties nu al ontvangen.  
Een ander aandachtspunt is het gebruik van openbaar vervoer door bezoekers. Het blijkt lastig om de laatste paar kilometer (‘last mile’) naar voorzieningen af te leggen via openbaar vervoer. We verkennen hoe we de OV-mogelijkheden kunnen verbeteren voor bezoekers (inwoners en toeristen).
De samenwerking tussen de verschillende DMO’s is in maart 2023 definitief bezegeld met de oprichting van de Marketingcoöperatie Regio Utrecht. Via verschillende projecten wil de coöperatie in samenspraak met de provincie in 2024 invulling geven aan bestemmingsmanagement (o.a via de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen, Utrecht region of cycling, duurzaam zakelijk toerisme, Visit Utrecht Region). De uitvoering van de projecten worden mede mogelijk gemaakt met onze subsidieregeling Recreatie en Toerisme.  

Beoogde resultaten

  • De 4 geplande projecten van de marketing coöperatie zijn in uitvoering of uitgevoerd.
  • Verkenning verbetering OV-mogelijkheden voor bezoekers ('last mile') is afgerond.
  • Er is een keus gemaakt welk instrumentarium, als uitkomst van het onderzoek naar de toegenomen recreatiedruk in natuurgebieden, zal worden gebruikt voor een nauwere samenwerking om meer bezoekers op te vangen.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32