4.2.5 | Er zijn meer publieke laadpunten voor elektrisch vervoer |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Elektrische auto’s gebruiken minder en schonere energie en dragen bij aan energiebesparing en CO2-emissiereductie. Daarom stimuleren we het gebruik van elektrische auto’s door te zorgen voor voldoende laadpunten met een goede spreiding. Voor het ontwikkelen van de laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer werken we samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland in de mobiliteitsregio MRA-E en ondersteunen we gemeenten bij de voering van de afspraken uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Naast de groei van de laadinfra voor personenvervoer is de ontwikkeling van laadinfra voor logistiek en transport belangrijk. Daarom stellen we als dat nodig is extra middelen beschikbaar aan MRA-E om op bedrijventerreinen de opstart en ontwikkeling van deze laadinfra te organiseren. Dit doen we in overleg met gemeenten en bedrijventerreinen. In 2024 wordt naar verwachting het landelijke programma ‘Slim laden voor iedereen’ uitgerold. Slim laden draagt bij aan het voorkomen van netcongestie en kan de kosten voor de gebruiker verlagen. Slim laden is een complexe techniek die om een zorgvuldige implementatie vraagt. We zullen gemeenten ondersteunen bij de technische en communicatieve opgaven die hierbij komen kijken. Ook dragen we bij aan onderzoeken naar de toepassing van bi-directioneel laden en hebben we de ambitie om hierin als provincie voorop te (blijven) lopen. De ingroei van elektrisch vervoer (EV) in de totale vloot aan personenvoertuigen gaat langzaam. In het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) zijn instrumenten voorgesteld om de ingroei van EV te stimuleren. In 2023 zijn we samen met gemeenten gestart met de ontwikkeling van deze instrumenten die gebaseerd zijn op een inclusieve aanpak en de inzet op elektrische deelauto’s. In 2024 schalen we deze aanpak verder. |
Beoogde resultaten
|
---|