Aantal verkeersdoden en gewonden is laag

Meerjarendoelen

5.4.3

Verkeerseducatie en -voorlichting is beter

Toelichting op meerjarendoel

Het aanbieden van verkeerseducatie en -voorlichting is een cruciaal instrument in het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Educatie en voorlichting hebben een preventieve functie. Het doel van educatie en voorlichting is het aanleren van vaardigheden en het verbeteren van kennis, inzicht en gedrag om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Deze aanpak maakt verkeersdeelnemers bewust van hun handelen, kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid in het verkeer. Gebrek hieraan zien we als verkeersveiligheidsrisico’s. Het aanbieden van verkeerseducatie en -voorlichting zal bijdragen aan het verminderen van deze verkeersveiligheidsrisico’s.

De basis van onze verkeerseducatie en -voorlichtingsaanbod is de lijn van de ‘permanente verkeerseducatie’ en de data uit onze Regionale Uitvoeringsagenda verkeersveiligheid (RUA). We realiseren een breed educatieprogramma waarmee we de risicogroepen en -gedragingen uit de RUA bereiken, dat zijn: (1) basisschoolleerlingen onderweg naar school en in de schoolomgeving, (2) middelbare scholieren onderweg naar school, (3) jongere brom- en snorfietsers, (4) oudere fietsers, (5) snelheidsovertreders en (6) verkeersdeelnemers die rijden onder invloed. De risicogroepen waar onze educatie zich op gaat richten zijn bepaald aan de hand van ongevallen- en risicodata. Naast het educatieprogramma sluiten we aan bij de vier landelijke verkeersveiligheidscampagnes: BOB, MONO, Fietsverlichting en Snelheid. Als provincie verzorgen wij de regionale doorvertaling van deze campagnes en faciliteren we de Utrechtse gemeenten met campagnemiddelen.

Beoogde resultaten

  • We bieden gedragsinterventies aan voor diverse doelgroepen (4 - 100 jarigen). We streven ernaar dat ons educatie- en voorlichtingsaanbod de zes risicogroepen uit onze RUA bediend (basisschoolleerlingen, middelbare scholieren, brom- en snorfietsers, oudere fietsers, snelheidsovertreders en rijders onder invloed).
  • We geven regionale invulling aan de vier landelijke voorlichtingscampagnes (BOB, MONO, Snelheid -mede door inzet spaarpaal en smileys- en Fietsverlichting) waarbij de nadruk komt te liggen op afleiding op de fiets onder 10 - 14 jarigen waarvoor wij een nieuwe interventie gaan ontwikkelen.
  • We doen een verkennende studie naar hoe ouderparticipatie, op een realistische en haalbare manier, verweven kan worden met verkeerseducatie en -voorlichting zodat ouders, naast school, ook een belangrijke rol gaan spelen in de verkeersopvoeding van hun kinderen. Hiervoor gaan wij een plan schrijven waarin duidelijk wordt hoe ouderbetrokkenheid in huidige en nieuwe opdrachten geborgd kan worden.
  • We onderzoeken de mogelijkheden om via een gedragsinterventie de gewenste gedragingen te bereiken voor de positie op de weg van landbouwverkeer en tijdens interactie tussen landbouwverkeer en andere verkeersdeelnemers.
  • We breiden de focus op fietsveiligheid onder senioren flink uit. Dit doen we door Doortrappengemeenten te stimuleren om provinciebreed tenminste 60 activiteiten te organiseren waarmee we inzetten op een minimaal bereik van 1.000 senioren. Daarnaast streven we ernaar om het effect van Doortrappen in onze provincie inzichtelijk te maken via een aangepast monitoring- en evaluatieprogramma. Om het bereik van de doelgroep van senioren fietsers te verhogen gaan wij een gedragsinterventie naast Doortrappen opzetten en uitvoeren.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32