Gemeenschappelijke regeling
Randstedelijke Rekenkamer (RRK) *
Randstedelijke Rekenkamer (RRK) *
Doel
Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Bestuursdeelname
PS besluiten tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via een unaniem besluit van de Provinciale Staten van de deelnemers benoemd.
Overige deelnemers
Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland
Kerntaken
De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies.
Openbaar belang
De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer.
Wijziging belang
Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Rekenkamerfunctie
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
Als de RR onvoldoende middelen heeft om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen, vullen de deelnemende provincies de middelen van de RR aan. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: • voor de helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij;• voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds.
Overig
Recreatie Midden-Nederland (RMN) *
Recreatie Midden-Nederland (RMN) *
Doel
Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud, financiën en personeelszaken.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in het bestuur
Overige deelnemers
Plassenschap Loosdrecht en omstreken en Recreatieschap Stichtse Groenlanden.
Kerntaken
Recreatie Midden-Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden-Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het bestuur en draagt financieel indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Beheer recreatiegebied
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Per 31 december 2022 is RMN formeel opgeheven. Nadat het liquidatieproces is afgerond, wellicht nog in 2023, is de regeling afgelopen.
Risico's
De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect, via de recreatieschap en het plassenschap, aanspreekbaar voor tekorten.
Overig
Gemeenschappelijke regeling tussen de recreatieschappen Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht en Omstreken.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) *
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) *
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in algemeen en dagelijks bestuur
Overige deelnemers
De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en onze provincie.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Beheer recreatiegebied
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Per 1 januari 2023 is de gemeenschappelijke regeling aangepast en maakt GS deel uit van het algemeen en dagelijks bestuur.
Risico's
Als deelnemer is de provincie medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het recreatieschap Stichtse Groenlanden is vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval tot 2023. Vanwege de aangepaste regeling heeft de evaluatie van de afspraken niet plaats kunnen vinden. De provincie heeft vanuit de oude structuur, Recreatieschap Vinkeveense Plassen, verantwoordelijkheden voor het exploitatieresultaat van het programma van de Vinkeveense Plassen.
Overig
Besloten is dat de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig wordt gescheiden in 2 delen: het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A) en het werkgebied de Vinkeveense Plassen (Programma B) dat gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht. Dit betekent dat er twee programma's in de begroting zullen zijn, twee financiële administraties worden gevoerd en dat er over twee onderdelen in de jaarrekening van het schap verantwoording wordt afgelegd. Hiermee worden de financiële risico's over en weer gescheiden. De “oude” deelnemers van Stichtse Groenlanden lopen geen risico verband houdend met het Vinkeveense gebied en De Ronde Venen loopt geen risico in verband met het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018.
Plassenschap Loosdrecht e.o. *
Plassenschap Loosdrecht e.o. *
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van onze provincie en gemeenten.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS heeft zitting in het bestuur.
Overige deelnemers
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Stichtse Vecht en Wijdemeren.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies.
Openbaar belang
Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij voor 25,6% van de deelnemersbijdragen.
Wijziging belang
Het belang is met ingang van 1 januari 2023 gewijzigd vanwege het uittreden van de gemeente Utrecht uit de regeling.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Beheer recreatiegebied
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Per 1 januari 2023 is de gemeenschappelijke gewijzigd en is er nu sprake van een bedrijfsvoeringorganisatie met maar één bestuur. De gemeente Utrecht is uitgetreden en er zijn tussen provincie en gemeente afspraken gemaakt over de deelnemersbijdrage.
Risico's
De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het plassenschap Loosdrecht en omgeving - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Overig
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) *
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) *
Doel
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan deze uitvoeringsdienst is gemandateerd.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur (Elk van de elf gemeente heeft één stem en de provincie Utrecht twee stemmen binnen het bestuur dat daarmee uitkomt op 13 stemmen.)
Overige deelnemers
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Kerntaken
De RUD voert namens onze provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf.
Openbaar belang
Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Wij zijn de grootste opdrachtgever, voor ca 58%.
Wijziging belang
Met de invoering van de Omgevingswet (1-1-2024) zal de opdracht ten aanzien van bodemtaken geleidelijk krimpen. Dit met het oog op de overgang van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten. Ook andere opdrachtgevers zijn in beweging en zullen naar alle waarschijnlijkheid hun opdrachtverlening aan de RUD uitbreiden. Dit zal effect hebben op het procentuele belang van de provincie Utrecht in de RUD. De verwachting is dat per saldo het belang van de provincie Utrecht de komende jaren zal dalen. In 2024 zal daarmee het percentage 50,5 % worden. Na 2024 zal dit verder afnemen tot minder dan 50%.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieutaken
Inhoudelijke ontwikkeling
Samen met de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) wordt het actief gewerkt om te komen tot één omgevingsdienst in de provincie Utrecht.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Afhankelijk van het gezamenlijke spoor dat gelopen gaat worden met de ODRU om te komen tot één omgevingsdienst in de provincie Utrecht.
Risico's
Het risico zal op termijn afnemen doordat het percentage eigenaarschap zal dalen. Dit komt voornamelijk de verschuiving van bevoegd gezag taken Bodem van de provincie naar de gemeenten.
Overig
De commissie Van Aartsen heeft in maart 2021 tien aanbevelingen gedaan voor versterking van het VTH stelsel. Om opvolging te geven aan de aanbevelingen is het Interbestuurlijk programma Versterking VTH stelsel gestart (IBP). Het IBP kent in beginsel een looptijd van twee jaar (2022-2024). In het IBP zijn een zestal pijlers geformuleerd. Een van deze pijlers betreft Robuuste omgevingsdiensten en financiering. Doel van deze pijler is om de effectiviteit en slagvaardigheid van de omgevingsdiensten te versterken. Om de robuustheid te kunnen bepalen zijn kpi’s ontwikkeld. Deze zijn in juni 2023 bestuurlijk vastgesteld. In het derde kwartaal 2023 is een landelijke toetsing van de Omgevingsdiensten aan de kpi's voorzien. De twee individuele Utrechtse Omgevingsdiensten kunnen niet aan de kpi’s voldoen. Als de Omgevingsdiensten samengaan is de verwachting dat zij wel aan de robuustheidscriteria kunnen voldoen.Door de besturen van de beide Omgevingsdiensten is in het najaar 2023 besloten tot het uitvoeren van een verkenning hoe de samenwerking tussen de beide Omgevingsdiensten verder kan worden versterkt, zodanig dat de Utrechtse Omgevingsdiensten robuust de toekomst tegemoet kunnen treden. Zo nodig als één organisatie.
Het Utrechts Archief *
Het Utrechts Archief *
Doel
De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (HUA) voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Het Utrechts Archief
Bestuursdeelname
GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden)
Overige deelnemers
Gemeente Utrecht en Rijk
Kerntaken
HUA voert voor ons de wettelijke taken voor ons archief uit. Dat zijn: beheer van de provinciale archiefbewaarplaats en de daarin opgenomen papieren en digitale archieven en documentaire verzamelingen; het toezicht van de provinciearchivaris op het beheer van de niet overgebrachte archieven; beschikbaarstelling van de in de provinciale archiefbewaarplaats opgenomen archieven en documentaire verzamelingen; publieksbereik van de door HUA beheerde bronnen voor de geschiedenis van de provincie Utrecht.
Openbaar belang
Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling voor 11%.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Beheer historische provinciale archieven
Inhoudelijke ontwikkeling
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Het Rijk heeft aangegeven voornemens te zijn per 1 januari 2025 uit deze gemeenschappelijke regeling te treden. Dit zal met name bestuurlijke veranderingen met zich meebrengen en veranderingen m.b.t. de risicoverdeling tussen de partners.
Risico's
De provincie zal, wanneer financiële risico’s zich daadwerkelijk voordoen, daaraan bijdragen naar rato van haar aandeel in de totale deelnemersbijdragen, zijnde 11%.
Overig
Minister van OCW heeft aangegeven het voornemen te hebben per 1-1-2024 uit de gemeenschappelijke regelingen(GR) van de Regionale Historische Centra (RHC’s) te willen treden w.o. Het Utrechts Archief (HUA). De gemeente Utrecht en de Provincie Utrecht brengen momenteel samen in kaart wat de consequenties zouden zijn van een eventueel definitief besluit van het Rijk tot uittreding en hoe de archieffunctie alsdan georganiseerd kan worden.
Gemeenschappelijk Orgaan Siteholder Hollandse Waterlinies **
Gemeenschappelijk Orgaan Siteholder Hollandse Waterlinies **
Doel
De siteholder draagt zorg voor de bescherming en het uitdragen van de uitzonderlijke universele waarden van het UNESCO werelderfgoed Hollandse Waterlinies. De siteholder voert de regie over het hele Unesco werelderfgoed Hollandse Waterlinies en is voor het Rijk het eerste aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
hollandsewaterlinies.nl
Bestuursdeelname
Van elk GS is er één gedeputeerde lid. Gezamenlijk vormen zij het orgaan en tevens zijn zij opdrachtgever van het ondersteunende bureau (het Sitebureau). Vanuit onze provincie is gedeputeerde Cultuur en Erfgoed lid van dit gemeenschappelijk orgaan (GO).
Overige deelnemers
Provincies Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland
Kerntaken
Coördinatie uitvoering managementplan Hollandse Waterlinies inclusief de uitvoering van taken op het gebied van kennis, publieksbereik en bescherming en zorgdragen voor rapportageverplichtingen richting Rijk en UNESCO.
Openbaar belang
Publiek belang voor het instandhouden van het werelderfgoed.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
In standhouden werelderfgoed
Inhoudelijke ontwikkeling
Het GO stelt ieder jaar een begroting en kadernota vast.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
Op basis van het meerjarig programmaplan zal voor de jaren 2024 e.v. de bijdrage van de vier provincies worden vastgesteld. Dit kan afwijken van de huidige bijdrage.
Overig
Voor de invulling van het siteholderschap is structureel en gezamenlijk budget nodig. Het totale budget voor het siteholderschap is op basis van de te verwachten taken en de ervaringen met de huidige samenwerking (Linieteam/Liniecommissie}, geraamd op maximaal € 1 miljoen per jaar. De bijdrage per provincie is bepaald op grond van de financiële verdeelsleutel 30%- 30%- 30%- 10%. De provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland dragen elke voor 30% bij en Noord-Brabant voor 10%. Deze structurele bijdrage van maximaal € 300.000,- wordt gedekt uit de € 0,5 miljoen structurele begrotingsmiddelen voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam. De bijdrage is vastgelegd in een bijdrageverordening.
Stichtingen en verenigingen
Inter Provinciaal Overleg (IPO) *
Inter Provinciaal Overleg (IPO) *
Doel
Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor onder andere het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en het stimuleren van provinciale vernieuwingsprocessen.
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
PS in algemene ledenvergadering
GS in bestuurOverige deelnemers
De overige provincies
Kerntaken
Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen).
Openbaar belang
Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee.
Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen.
De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.
De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Belangenbehartiging provincies
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Organisatie Bij12 is gereorganiseerd en hangt nu in de IPO-organisatie onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur
Risico's
n.v.t.
Overig
n.v.t.
Huis der Nederlandse Provincies (HNP) *
Huis der Nederlandse Provincies (HNP) *
Doel
De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel.
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Brussel
Webadres
Bestuursdeelname
GS in bestuur
Overige deelnemers
De overige provincies en het IPO
Kerntaken
Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese subsidieprogramma’s en structuur-en investeringsfondsen en het samenwerken in Europese netwerken.
Openbaar belang
Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens onze provincie is gedeputeerde Strijk lid van het bestuur van het HNP.
Wij zijn lid van het HNP en betalen daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie).Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Belangenbehartiging provincies
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
Financiële risico is gezien de goede financiële situatie minimaal
Overig
Coöperaties en vennootschappen
Vitens NV *
Vitens NV *
Doel
Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water en het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Overige deelnemers
Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens
Kerntaken
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen.
Openbaar belang
Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van onze provincie als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht.
Er wordt gezien de grote investeringsopgaven geen dividend uitgekeerd.Wijziging belang
De provincie heeft een vast aandelenpakket. Het belang is niet gewijzigd.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Goede drinkwatervoorziening
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico's ten gevolge van het handelen van de N.V., behalve het dividendrisico.
Overig
Vitens gaat de komende tien jaar fors investeren (2,1 miljard euro) waarbij het niet uitgesloten is dat Vitens een beroep zal doen op haar aandeelhouders om mee te financieren, al dan niet in de vorm van aandelen. Gesteld dat Vitens 1,7 miljard euro bij haar aandeelhouders zou willen ophalen in relatie tot haar aandelenpositie, dan zou dat voor de provincie Utrecht, uitkomen op circa 84 miljoen euro over een periode van tien jaar.
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) *
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) *
Doel
Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Overige deelnemers
De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap
Kerntaken
De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang.
Openbaar belang
Wij hebben een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Belegging
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Overig
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB) *
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB) *
Doel
Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergadering van aandeelhouders
Overige deelnemers
De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies.
Kerntaken
De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector.
Openbaar belang
Wij hebben een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Belegging
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Overig
REMU Houdstermaatschappij NV *
REMU Houdstermaatschappij NV *
Doel
De activiteiten van N.V. REMU Houdstermaatschappij beperken zich nu tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding indien dat bedrijf zelf zou worden verkocht.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Via aandeelhoudersvergadering
Overige deelnemers
Gemeenten Utrecht en Amersfoort
Kerntaken
zie Doel
Openbaar belang
De rol van de N.V. REMU Houdstermaatschappij (REMU) beperkt zich tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding. De uitspraak in de rechtszaak en in het hoger beroep zijn voor REMU negatief uitgevallen. De REMU is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De cassatie is verworpen in een uitspraak van de Hoge Raad op 10 juni 2022. Hierdoor is er geen bestaansgrond meer voor de N.V. REMU en zal zij worden ontbonden. Dit zal geëffectueerd zijn in 2023.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Belangenbehartiger aandeelhouders
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
De Remu houdstermaatschappij wordt in 2022 ontbonden. De rechtszaak die de houdstermaatschappij voor o.a. de PU had aangespannen is verloren.
Risico's
n.v.t.
Overig
De REMU heeft geen activiteiten anders dan de belangen van de aandeelhouders te behartigen in relatie tot het verkrijgen van de privatiseringsvergoeding zoals met ENECO overeengekomen was.
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU) *
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU) *
Doel
De vennootschap heeft ten doel (nieuwe statuten): (a) het in samenwerking met publieke en private partijen herstructureren en herontwikkelen, intensiveren en verduurzamen van (bestaande) werklocaties in de provincie Utrecht met inachtneming van het door het provinciebestuur gevoerde beleid; (b) mits in het kader van het vorenstaande, het deelnemen in, het op andere wijze een belang nemen in, het voeren van beheer over en het financieren van andere ondernemingen; alsook het verkrijgen, beheren, ontwikkelen, exploiteren en vervreemden van onroerende zaken en andere registergoederen; (c) alsmede het verrichten van alle handelingen, welke in de ruimste zin verband houden met of bevorderlijk zijn voor een van hiervoor omschreven doeleinden
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Wij zijn enig aandeelhouder van de OMU.
Overige deelnemers
Geen
Kerntaken
N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in onze provincie. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden. In september 2021 hebben we ingestemd met een rol van de OMU in intensiveren en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen.
Openbaar belang
Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden.
Wijziging belang
In 2021 heeft PS EUR 30.000.000,= beschikbaar gesteld om deels rendabel en deels onrendabel te kunnen investeren. Dit is een eerste tranche van een mogelijk grotere investering (oplopend tot ruim EUR 100.000.000).
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Verbetering leefbaarheid in binnensteden
Inhoudelijke ontwikkeling
In 2022 is gestart met uitvoering van beleid gericht op intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen. Een en ander heeft geleid tot nieuwe afspraken tussen de aandeelhouder, RvC en directie.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
NV OMU heeft in 2023 statuten en reglementen aangepast. Tevens is een Investeringscommissie ingesteld voor de beoordeling van nieuwe investeringen. Ook zijn drie dochterondernemingen opgericht om een heldere scheiding aan te brengen tussen de verschi
Risico's
Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. Voorwaarde is wel dat de provincie zich niet bezig houdt met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd. Voor de uitgebreide taakstelling op gebied van intensivering en verduurzaming loopt een EU-melding ter voorkoming van mogelijke staatssteunconflicten.
Overig
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht Region B.V. *
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht Region B.V. *
Doel
Versterken van de economische structuur van de Regio Utrecht door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Via aandeelhoudersvergadering (AvA)
Overige deelnemers
Gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, UU, UMCU (via Utrecht Holdings) en ministerie EZK
Kerntaken
1. Innoveren; business development (bedrijven/projecten) 2. Investeren; financieringen & participaties 3. Internationaliseren; trade & invest
Openbaar belang
Economische structuurversterking in de provincie Utrecht
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Vergroten innovatiekracht
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Overig
De ROM Utrecht Region is op 29 mei 2020 opgericht en in de eerste maanden vooral actief geweest op het verstrekken van de Corona Overbruggingslening (COL) regeling van het Ministerie van EZK voor start-ups, scale-ups en innovatief MKB. Het jaar stond verder vooral in het teken van de opbouw van de organisatie en de integratie met de werkorganisaties van Trade & Invest en de EBU. In 2021 is de organisatie doorgegroeid naar de huidige/beoogde omvang en zijn de eerste financieringen/deelnemingen vanuit het ROM-fonds gedaan in innovatieve bedrijven die zich bezighouden met oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken voor een gezonde mens en een gezonde leefomgeving. Op 2 juni 2021 heeft Provinciale Staten ingestemd met het Statenvoorstel om het aandelenkapitaal van de provincie Utrecht in de ROM Regio Utrecht met € 8 miljoen te verhogen. Hiervoor is € 2 miljoen uit de reserve Covid-flankerend beleid beschikbaar gesteld voor een risicoreservering van 25% in het weerstandsvermogen. De storting van € 8 miljoen is geactiveerd op de balans ten laste van de bankrekening van de provincie Utrecht. Deze storting vormde de provinciale bijdrage in de vereiste regionale cofinanciering op het bedrag van €15,99 miljoen dat door Ministerie EZK beschikbaar is gesteld voor de regio Utrecht in het kader van Corona-herstel. De resterende cofinanciering is geleverd door onze regionale partners in de ROM Utrecht Region en een gedeelte via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). In totaal is het fondsvermogen hiermee met € 31,98 miljoen versterkt voor extra financiële ondersteuning aan startups, scale-ups en innovatief MKB.
Overige verbonden partijen
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen *
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen *
Doel
Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen.
Type Verbonden Partij
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS is bestuur
Overige deelnemers
geen
Kerntaken
Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg.
Openbaar belang
Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen.
Wijziging belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
Publiek doel
Beheer fonds ten behoeve van de nazorg stortplaatsen
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
Volgens de huidige regels neemt de provincie de nazorg van de stortplaats Smink over in 2040. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt periodiek onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kan de provincie een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt een eventueel financieel risico voor de provincie verkleind.
Overig