6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

6.1 OV-reizigers zijn tevreden

Toelichting op beleidsdoel

De verwachte groei van het aantal woningen en inwoners in onze provincie vraagt om een opschaling van het mobiliteitssysteem met grote investeringen. Om de steden en dorpen bereikbaar, leefbaar en veilig te houden, kiezen we voor verbetering van het openbaar vervoer.  
De beoogde 20% groei in het ov-gebruik van 2018 tot en met 2023 is door corona achterhaald. Door de coronamaatregelen in 2020, 2021 en ook nog aan het begin van 2022 is het gebruik van het openbaar vervoer in onze provincie ingrijpend gewijzigd. Tijdens de coronacrisis is het aantal ov-reizigers fors gedaald en daarmee daalden ook de reizigersopbrengsten. Het dieptepunt in het aantal reizigers was in april 2020. We vervoerden toen maar 15% van het reguliere reizigersaanbod. Na een voorzichtig herstel van het ov-gebruik in het najaar van 2020 volgden zowel aan het begin als aan het einde van 2021 nieuwe coronagolven, inclusief reisbeperking en teruglopend ov-gebruik. Tijdens deze coronagolven vervoerden we tussen de 30 en 50% van het reguliere reizigersaanbod.  
Sindsdien is het herstel van het ov-gebruik ingezet. In juni 2022 zaten we weer boven de 80% van het reguliere reizigersaanbod en in juni 2023 was dat circa 88%. De verwachting is dat we nog tot 2025 nodig hebben om terug te keren op het niveau van voor de coronacrisis.

Met de beide vervoerders zijn afspraken gemaakt over verlenging van de ov-concessies tot eind 2025, inclusief herijkte financiële afspraken voor de periode 2023-2025. Doel hierbij is om in beide concessies weer tot een gezonde business case te komen, en daarmee het ov-aanbod tenminste op hetzelfde pijl te houden, en bij voorkeur te laten groeien. Het Rijk stelt in 2024 nog een vangnet beschikbaar aan ov-vervoerders (de TVOV) als de financiën onverhoopt tegenvallen. Deze regeling is wel duidelijk beperkter dan de beschikbaarheidsvergoeding (BVOV) die het Rijk de afgelopen jaren ter beschikking stelde. Die groei-ambitie staat echter onder druk door het voortdurende personeelsgebrek in de hele ov-sector. Hierdoor lukt het de vervoerders niet om het volledige vervoerplan uit te voeren. Inmiddels is door de vervoerders een ontwerp-Vervoerplan 2024 opgesteld, inclusief een ‘pluspakket’ met mogelijke uitbreidingen van het ov-aanbod. Als de personeelsproblemen zich echter voorzetten, wat nu helaas ook verwacht wordt, ziet het er niet naar uit dat dit pluspakket binnen afzienbare tijd gerealiseerd kan worden.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32