6.1 OV-reizigers zijn tevreden |
---|
Toelichting op beleidsdoel |
De verwachte groei van het aantal woningen en inwoners in onze provincie vraagt om een opschaling van het mobiliteitssysteem met grote investeringen. Om de steden en dorpen bereikbaar, leefbaar en veilig te houden, kiezen we voor verbetering van het openbaar vervoer. Met de beide vervoerders zijn afspraken gemaakt over verlenging van de ov-concessies tot eind 2025, inclusief herijkte financiële afspraken voor de periode 2023-2025. Doel hierbij is om in beide concessies weer tot een gezonde business case te komen, en daarmee het ov-aanbod tenminste op hetzelfde pijl te houden, en bij voorkeur te laten groeien. Het Rijk stelt in 2024 nog een vangnet beschikbaar aan ov-vervoerders (de TVOV) als de financiën onverhoopt tegenvallen. Deze regeling is wel duidelijk beperkter dan de beschikbaarheidsvergoeding (BVOV) die het Rijk de afgelopen jaren ter beschikking stelde. Die groei-ambitie staat echter onder druk door het voortdurende personeelsgebrek in de hele ov-sector. Hierdoor lukt het de vervoerders niet om het volledige vervoerplan uit te voeren. Inmiddels is door de vervoerders een ontwerp-Vervoerplan 2024 opgesteld, inclusief een ‘pluspakket’ met mogelijke uitbreidingen van het ov-aanbod. Als de personeelsproblemen zich echter voorzetten, wat nu helaas ook verwacht wordt, ziet het er niet naar uit dat dit pluspakket binnen afzienbare tijd gerealiseerd kan worden. |