6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

6.1.1

Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter

Toelichting op meerjarendoel

Wij zijn opdrachtgever voor het dagelijks laten rijden van ruim 600 bussen en trams die in normale omstandigheden - ongeveer 250.000 reizigers van A naar B vervoeren. Daarnaast rijden er regiotaxi’s in ons beheer. In de huidige concessies en contracten ligt het accent op uitvoering en tussentijdse verbeteringen. In het uitvoeringsprogramma 2019-2023 zijn diverse activiteiten opgenomen die resulteren in verbeteringen voor de reiziger en een kwalitatief beter ov-systeem in 2023. Verbeteringen zoeken wij in de volle breedte. Een belangrijke activiteit is het opstellen van een sociale aanpak ov.  In september 2022 is gestart met een proef voor gratis ov voor ouderen met een krappe beurs.. Hiermee kunnen ruim 5.000 ouderen, een kwetsbare groep, gratis reizen. Deze proef wordt in de tweede helft van 2023 geëvalueerd, waarna er besloten kan worden of en hoe hiermee verder gegaan wordt.  
Gemeenten stimuleren we de toegankelijkheid van haar eigen bushaltes te vergroten en de doorstroming van het ov op hun wegen te verbeteren, door vanuit de provincie budget beschikbaar te stellen voor doorstromingsmaatregelen en haltetoegankelijkheidsmaatregelen. Voor 2024 is hiervoor € 2,5 miljoen beschikbaar (zie ook 6.1.3).   
Vanaf 2024 worden de gemeenten de concessieverlener voor de regiotaxi. De overdracht van deze rol is de afgelopen jaren samen met de gemeenten voorbereid en de aanbesteding van de nieuwe regiotaxicontracten loopt momenteel. Voor de verbetering van de sociale functie kijken wij ook naar innovatie: wij zetten samen met gemeenten experimenten op voor de vernieuwing van doelgroepenvervoer en aanvullend ov. Zo zorgen wij voor tastbare verbeteringen voor reizigers op de korte termijn en bereiden gemeenten, als opdrachtgever voor Wmo-vervoer en vanaf 2024 ook als opdrachtgever voor de regiotaxi’s en de provincie als ov-autoriteit zich voor op de toekomstige concessie(s) en contracten.  
In 2023 is een studie uitgevoerd naar het laten rijden van tramlijn 22 in het weekend. De uitkomst is dat de vervoervraag in het weekend momenteel te laag is, en dat de tram tijdens de huidige concessies (tot december 2025) niet in het weekend naar Science Park zal rijden.

Beoogde resultaten

  • De beschikbare subsidie van € 2,5 miljoen voor het toegankelijk maken van gemeentelijke haltes en ov doorstroming is volledig ingezet.
  • Rol concessieverlener regiotaxi overgedragen aan gemeenten
  • Opdracht verlenen voor de nieuwe OV-concessies die in december 2025 starten  
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32