Natuurnetwerk is robuust (ontwikkeld)

Meerjarendoelen

2.1.3

Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden

Toelichting op meerjarendoel

Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) kan alleen functioneren als de natuurgebieden onderling zijn verbonden. Barrières door infrastructuur, zoals provinciale wegen, kunnen we oplossen door faunapassages en ecoducten aan te leggen. In het huidige beleid is nog één ecoduct voorzien bij de N226.
Natuurgebieden zijn ook van elkaar gescheiden door landbouw, industrie of woningbouw. Voor verbindingen tussen natuurgebieden zetten we in op zogenoemde groenblauwe dooradering van het landelijk gebied door kleine landschapselementen aan te leggen.

Faunavoorzieningen
Na het doorlopen van de aanbesteding is in 2023 de aanleg gestart van het ecoduct over de N226 op het traject tussen Leersum en de A12. Hierbij worden ook drie dassentunnels aangelegd. De uitvoering is naar verwachting eind 2024 klaar. De uitvoeringsfase van dit project vindt plaats vanuit programma 5 Mobiliteit en is onderdeel van het Meerjareninvesteringsprogramma Mobiliteit. Dit is de laatste in een reeks geplande grote faunavoorzieningen.
Om aanrijdingen met wilde hoefdieren en andere wildsoorten te voorkomen, realiseren we in 2024 kleine faunapassages en wildkerende rasters langs meerdere provinciale wegen. Hiervoor gebruiken we middelen uit het uitvoeringsprogramma “Oversteekbaarheid fauna” (Mobiliteit).  Als onderdeel van het Netwerkperspectief provinciale wegen 2040 (vastgesteld in juni 2022) wordt begonnen met het plaatsen van faunapassages en rasters langs de N415 Baarn - Hilversum en de N224 Zeist - Woudenberg. De mogelijkheden voor de aanleg van wildwaarschuwingssystemen langs deze wegen worden verkend. Realisering van het werk is voorzien voor 2024-2025.  
We gaan door met het plaatsen van blauwe wildspiegels en tijdelijke waarschuwingsborden langs wegen op de Heuvelrug. De wildspiegels moeten voorkomen dat reeën plotseling de provinciale weg oversteken en de borden waarschuwen bestuurders voor het gevaar tijdens de periode van het jaar waarop reeën het meest actief zijn. Hiermee willen we het aantal aanrijdingen met reeën terugdringen.  
In opdracht van de provincie continueert Stichting Valwild Utrecht de afhandeling van aanrijdingen met grotere diersoorten zoals de das en ree. Ook houdt zij statistieken bij van het aantal dierlijke verkeersslachtoffers en de locaties waar de aanrijdingen plaatsvinden. Dat geeft inzicht aan de hand waarvan we het probleem van wildaanrijdingen reactief kunnen aanpakken. De resultaten van een onderzoek naar benodigde oversteekbaarheidsmaatregelen en hiervoor benodigd budget (dat wordt afgerond in 2023) zal in 2024 en verder worden gebruikt ten behoeve van de meerjarenprogrammering van Mobiliteit.  

Groenblauwe dooradering  
We zijn in 2023 gestart met het plan van aanpak ter uitwerking van het Landschapsuitvoeringsplan (PS 11 mei 2022). We willen dit in 2024 vaststellen.  
Het plan van aanpak voegt verschillende bouwstenen en bestaande en nieuwe sporen samen om gebundeld en planmatig toe te werken naar het einddoel van het UPLG 10% groenblauwe dooradering. Zo gaan we onder andere door met het Platform Kleine Landschapselementen (KLE) voor de aanleg van nieuwe landschapselementen en het herstel van bestaande elementen. We verstevigen dit met de ontwikkeling van nieuwe regelingen zoals bijvoorbeeld afwaardering van grond voor groenblauwe elementen en de bescherming van nieuwe elementen na afwaardering.  Tot en met 2024 zijn middelen beschikbaar voor verschillende al lopende onderdelen. Het plan van aanpak zal de begroting bevatten voor continuering van de lopende onderdelen en de nieuwe onderdelen, waarvoor ook financiering vanuit het NPLG en onze Bossenstrategie zal worden verwacht.  
Als proef voor één van de genoemde bouwstenen is gestart met de voorbereidingen voor natuurrealisatie binnen het project De Boom gericht op landschapsversterking met waardedaling. Oplevering is voorzien in 2024. Op provinciale grond in de Gelderse Vallei worden in 2024 ook landschapselementen gerealiseerd.

Natuurverbinding Amelisweerd - Nieuw Wulven en natuurverbinding ecoduct N226 - Leersumse Veld
De deelprojecten Noord en Zuid van het project Natuurverbinding Amelisweerd - Nieuw Wulven zijn in 2023 in de voorbereidingsfase samengevoegd tot één project. In de zomer van 2023 worden de vergunningen aangevraagd, afhankelijk van de vergunningverlening start de uitvoering in najaar 2023 en loopt door tot eind 2024. Het ontwikkelbeheer op een aantal percelen loopt daarna nog door. In 2024 start ook de uitvoering van de inrichting van de nzatuurverbinding N226 -Leersumse Veld, die naar verwachting ook in 2024 wordt afgerond.
Deze natuurverbindingen dragen ook bij aan de realisatie van het NNN (2.1.1)

Beoogde resultaten

  • Oplevering van het ecoduct en dassentunnels N226
  • Realisatie/afronding inrichtingsmaatregelen Natuurverbinding Amelisweerd – Nieuw Wulven 10 ha
  • Realisatie/afronding inrichting natuurverbinding ecoduct N226 – Leersumse Veld 20 ha
  • Realisatie 9 ha kleine landschapselementen volgens de programmering van het Landschapsuitvoeringsplan.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32