Het provinciale netwerk is sterk

Meerjarendoelen

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter

Toelichting op meerjarendoel

Na de studiefase en besluitvorming gaan infrastructurele projecten naar de voorbereidings- en realisatiefase. Waarna de voorbereiding start. In deze periode wordt het ontwerp verder uitgewerkt, natuur- en milieukundig onderzoek gedaan, ruimtelijke procedures doorlopen en kansen op het gebied van duurzaamheid verder uitgewerkt. Verder houden we de aspecten van
projectbeheersing, zoals kostenraming, risicodossier en planning actueel. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de realisatie. De kans op risico’s en onverwachte zaken zijn zo tot het minimum beperkt.

Bij de uitvoering van projecten krijgen de drie strategische doelstellingen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid vorm door onder meer duurzame inkoop, veiligheid tijdens de uitvoering en afstemming van de wegwerkzaamheden. Deze projecten zijn opgenomen in de realisatiefase van het MIP Mobiliteit. Ook een totaaloverzicht en beschrijving van alle in uitvoering zijnde projecten is opgenomen in het MIP Mobiliteit.

Beoogde resultaten

  • Spoortunnel Maarsbergen: aanleg spoortunnel Maarsbergen. De Woudenbergseweg (N226) in Maarsbergen krijgt een tunnel onder het spoor. Hiermee verdwijnt de gelijkvloerse spoorwegovergang. Doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in het dorp. De provincie Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en ProRail werken hier gezamenlijk aan. In 2024 vindt de realisatie plaats door ProRail. Het project is in 2026 gereed.
  • N233 Rijnbrug (incl. Geertsesteeg): op de N233 bij Rhenen komt een nieuw brugdek met een 2x2 wegprofiel, inclusief fietspaden aan beide kanten van de Rijnbrug op de bestaande onderbouw, en inclusief de uitbreiding van het wegprofiel naar 2x2 ten zuiden van de brug. Het project draagt bij aan de bereikbaarheid van de regio. De m.e.r.- en bestemmingsplanprocedures zijn voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk.
  • N233 Rondweg-Oost in Veenendaal: de N233 Rondweg-Oost in Veenendaal wordt verbreed tot een 2x2 weg tussen de Grift en de A12, inclusief een ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan. Hiermee worden de bereikbaarheid van de regio, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verbeterd. De m.e.r.- en bestemmingsplanprocedures zijn voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk. Fase Groenpoort gaat door omdat de gemeente de oplossing voor de stikstof-depositie heeft geregeld in het bestemmingsplan. De aanbesteding is begin 2023 gestart. Realisatie (fase Groenpoort) vindt plaats in 2024.
  • N201 gehele tracé: indien benodigd wordt er een m.e.r. -procedure gevolgd. Het onderzoek naar de beste locatie van een fietstunnel bij Mijdrecht (motie) is afgerond. Het project is opgedeeld in behapbare deelprojecten die verdergaan naar de voorbereiding.  
  • In 2024 zijn 20 projecten in voorbereiding en/of realisatie om de doorstroming, verkeersveiligheid en of leefbaarheid te verbeteren of vanwege vervanging.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32