Het is essentieel voor het bereikbaar houden van de provincie Utrecht dat we wegen en vaarwegen veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden. Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur, met andere woorden assets, op een vastgesteld kwaliteitsniveau vormt daarmee de basis van onze provinciale taak. We voeren het beheer uit via assetmanagement, een systematiek die zorgt voor een evenwicht tussen financiën, milieu- en maatschappelijke kosten, risico’s, kwaliteit van dienstverlening en prestaties van de assets. We verdelen de assets onder in: verharding, kunstwerken, wegmeubilair, groen, openbare verlichting, verkeersmanagementsystemen, hemelwaterafvoer en vaarwegen. De wegen moeten volgens de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit minimaal voldoen aan kwaliteitsniveau B uit de CROW-systematiek: sober, duurzaam en doelmatig. Met de assetmanagementsystematiek zoeken we naar de juiste balans tussen risico’s, prestaties en kosten, ofwel risicogestuurd onderhoud. Op basis van de technische staat en risicoanalyse die de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid negatief beïnvloeden, bepalen we de mate van onderhoud en wanneer economisch het meest optimale moment is voor het uitvoeren van onderhoud. Voor het groot onderhoud voeren we als wegbeheerder het beheer en onderhoud uit onder regie in samenwerking met diverse private partijen. Voor het dagelijks onderhoud van het wegenareaal (groen, verharding, kunstwerken, wegmeubilair, openbare verlichting en verkeersmanagementsystemen) maken we gebruik van meerjarencontracten, met als doel dat de tijdsbesteding voor de wegbeheerder afneemt en de kwaliteit van het areaal toeneemt Een totaaloverzicht en uitgebreidere beschrijving van alle werkzaamheden voor onderhoud is opgenomen in het Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) Mobiliteit. Wegens prijsstijgingen is er een stijging in de materiële lasten. In het MOP Mobiliteit is dit nader toegelicht. |