Het provinciale netwerk is sterk

Meerjarendoelen

5.1.1

Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau

Toelichting op meerjarendoel

Het is essentieel voor het bereikbaar houden van de provincie Utrecht dat we wegen en vaarwegen veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden.
Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur, met andere woorden assets, op een vastgesteld kwaliteitsniveau vormt daarmee de basis van onze provinciale taak. We voeren het beheer uit via assetmanagement, een systematiek die zorgt voor een evenwicht tussen financiën, milieu- en maatschappelijke kosten, risico’s, kwaliteit van dienstverlening en prestaties van de assets.
We verdelen de assets onder in: verharding, kunstwerken, wegmeubilair, groen, openbare verlichting, verkeersmanagementsystemen, hemelwaterafvoer en vaarwegen. De wegen moeten volgens de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit minimaal voldoen aan kwaliteitsniveau B uit de CROW-systematiek: sober, duurzaam en doelmatig. Met de assetmanagementsystematiek zoeken we naar de juiste balans tussen risico’s, prestaties en kosten, ofwel risicogestuurd onderhoud. Op basis van de technische staat en risicoanalyse die de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid negatief beïnvloeden, bepalen we de mate van onderhoud en wanneer economisch het meest optimale moment is voor het uitvoeren van onderhoud.
Voor het groot onderhoud voeren we als wegbeheerder het beheer en onderhoud uit onder regie in samenwerking met diverse private partijen. Voor het dagelijks onderhoud van het wegenareaal (groen, verharding, kunstwerken, wegmeubilair, openbare verlichting en verkeersmanagementsystemen) maken we gebruik van meerjarencontracten, met als doel dat de tijdsbesteding voor de wegbeheerder afneemt en de kwaliteit van het areaal toeneemt
Een totaaloverzicht en uitgebreidere beschrijving van alle werkzaamheden voor onderhoud is opgenomen in het Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) Mobiliteit. Wegens prijsstijgingen is er een stijging in de materiële lasten. In het MOP Mobiliteit is dit nader toegelicht.

Beoogde resultaten

•  Het (storings)onderhoud van verkeersmanagementsystemen en openbare verlichting is ondergebracht in een meerjarig contract. Hier zit alleen dagelijks beheer en onderhoud in. Door te kiezen voor deze contractvorm kan er beter en sneller gestuurd worden op het sneller afhandelen van storingen, waardoor de verkeersveiligheid en het gevoel van sociale veiligheid toeneemt.
•  Kunstwerken: De kunstwerken worden in goede staat gehouden, dat wil zeggen functioneel, veilig (betrouwbaar) en schoon zodat ze een conditiescore 1,2 of 3 volgens de NEN 2767-4 hebben. In 2024 worden betonreparaties, elektromechanische reparaties, schilderwerkzaamheden, vervangen geleiderail,
   rasters en oeverconstructies uitgevoerd.
•  Verharding: Het gaat om het dagelijks en groot onderhoud van de ruim 600 kilometer hoofdwegen, parallelwegen, busbanen, fietspaden en ca. 64 km voetpaden. De wegen dienen te voldoen aan minimaal beeldkwaliteit B. In 2024 vinden op diverse provinciale wegen grote onderhoudswerkzaamheden plaats.
•  Wegmeubilair: In 2024 moet een deel van de verkeersborden worden vervangen, omdat die aan het eind van hun technische levensduur zijn. Er wordt ook een aantal fietsoverkappingen vervangt. Het dagelijks onderhoud van wegmeubilair is opgenomen in het beeldbestek.
•  Groen: In 2024 zal onderhoud plaatsvinden aan:
- De bermen, bermsloten, bomen en hagen; Bermsloten worden gebaggerd;
- Ecologisch bermbeheer: Hierbij wordt zo veel mogelijk insectenvriendelijk gemaaid volgens de Kleurkeur-methode, waarbij optimaal rekening wordt gehouden met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna;
- Eikenprocessierups: We bestrijden jaarlijks de eikenprocessierups langs provinciale wegen;
- Essentaksterfte: We hebben ongeveer 5.000 essen in beheer, waarvan het grootste deel last heeft van essentaksterfte. Deze essen hebben extra onderhoud nodig, waarbij onder andere de dode takken worden gesnoeid en zo nodig de hele boom wordt geveld en vervangen door een andere boomsoort.
• Verkeersmanagementsystemen: In 2024 worden onderdelen van diverse verkeersmanagementsystemen vervangen in verband met de ‘einde levensduur’. Hierbij worden de systemen aangepast conform de nieuwste landelijke standaarden. De komende jaren worden onderdelen van diverse
  verkeersregelinstallaties (VRI’s) vervangen door iVRI’s.
• Openbare verlichting (OVL): Het in 2024 uit te voeren onderhoud bestaat voor het grootste deel uit het vervangen van armaturen, masten en ombouwen van kasten op diverse locaties.
• Hemelwaterafvoer: We zijn bezig de kwaliteit van de hemelwaterafvoer in beeld te brengen. Waar mogelijk worden onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer gecombineerd met de werkzaamheden aan de verharding om zo de overlast en onnodige kosten tot een minimum te beperken.
• Vaarwegen: De rivier de Eem en het Merwedekanaal zijn voor onze provincie belangrijke (beroeps)vaarwegen. Binnen deze asset vallen werkzaamheden zoals baggeren, nautisch beheer, maar ook het onderhoud van de beschoeiing/damwanden langs de vaarwegen.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32