5.3.2 | De keten is sterker |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (OV)-knooppunten en in de first en last mile zijn belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Eind 2020 is in BO MIRT afgesproken dat het Rijk vanuit het Klimaatakkoord 40% cofinanciering levert aan de realisatie en planstudies van 9 maaiveld stallingen en 3 studieprojecten. De provincie levert een maximale bijdrage van 60%. Provincie Utrecht is subsidieverlener en jaagt aan, maar voert niet uit. We zijn daarom in de voortgang afhankelijk van met name ProRail en ook gemeenten. De uitvoering loopt helaas – om meerdere redenen – veel vertraging op en daarmee ook de uitgekeerde subsidies. De realisatie van voldoende fietsparkeervoorzieningen bij bushaltes loopt voortvarender dankzij de subsidieregeling en de realisatie van fietsparkeerplekken bij onze eigen bushaltes (in totaal zijn circa 2.800 fietsparkeerplekken gerealiseerd). In 2023 is een fietsparkeerdrukmeting uitgevoerd bij de meeste bushaltes in de provincie. Hieruit blijkt dat er circa 70 bushaltes in beheer van gemeenten een tekort hebben van in totaal nog ongeveer 550 fietsparkeerplekken waarvoor in 2024 subsidie kan worden aangevraagd. Ook blijven we met gemeenten, stakeholders en gebruikers inzetten op de integrale kwaliteitsverbetering van multimodale knooppunten zoals Utrecht CS vanuit de Brede Variantenstudie en andere knooppunten in samenwerking met het programma Knooppunten, bijvoorbeeld Breukelen of Lekbrug Vianen. |
Beoogde resultaten
|
---|