De Omgevingswet treedt in werking op 1 januari 2024. De Omgevingsvisie en) Omgevingsverordening vormen de basis voor onze overkoepelende, integrale aanpak van de maatschappelijke opgaven in de fysieke leefomgeving. Al onze beleidsprogramma’s moeten passen binnen het samenhangende bouwwerk van visie, verordening en programma’s. Samenwerking in de beleidscyclus Het werken met de Omgevingswet is in de organisatie geborgd aan de hand van de beleidscyclus. De werkzaamheden zijn georganiseerd via coördinatiepunten, elk in een ander deel van de beleidscyclus: - Beleidsontwikkeling, onder andere faciliteren of ondersteunen van opstellen en bevorderen samenhang tussen Omgevingsvisie, Omgevingsverordening en programma’s;
- Beleidsdoorwerking, onder andere integraal en samenhangend reageren op visies en plannen van gemeenten en (ondersteunen van) opstellen van projectbesluiten en instructies;
- Uitvoering, onder andere samenhangende aanpak van vergunningverlening, toezicht en handhaving;
- Terugkoppeling, onder andere samenvattende monitoring en evaluatie. Door de effecten te evalueren en monitoren weten we of het ons lukt de beleidsdoelen te behalen en kunnen beleidsdoelstellingen in visie en programma’s waar nodig worden bijgesteld.
Voor het soepel samenwerken en effectief doorlopen van de beleidscyclus is centrale afstemming tussen de kwadranten op beleidskeuzes, leren, ontwikkelen en betrekken van de rest van de organisatie geborgd. Deze samenwerking is in 2022 opgezet, in 2023 vormgegeven en wordt in 2024 verder uitgebouwd. De samenwerking geven we intern vorm en ook met onze (keten)partners in de hele regio. De afgelopen jaren met vele malen uitstel van de Omgevingswet (5x) hebben ervoor gezorgd dat we steeds beter inzicht hebben wat allemaal moet gebeuren om te werken volgens de Omgevingswet en met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Door ervaring in meerdere organisatieonderdelen is gebleken dat er meer capaciteit nodig is om de deze verbrede en nieuwe taak te kunnen oppakken. Dit heeft betrekking op de hele planketen, van het opstellen van Visie, Verordening en Programma’s tot het uitwerken van vragenbomen om te komen tot de juiste vergunningsaanvragen door burgers en bedrijven. Daar is in deze begroting in voorzien. We bereiden ons zo goed mogelijk voor op de inwerkingtreding. We voorzien echter wel dat dit niet helemaal vlekkeloos zal verlopen door mogelijke kinderziektes in systemen zoals het DSO en nieuwe samenwerkingsprocessen met andere overheden. We proberen dit zo goed mogelijk op te vangen zodat de dienstverlening door kan lopen. Omgevingsvisie en Omgevingsverordening In de Omgevingsvisie leggen we onze integrale lange termijn ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving van de provincie Utrecht vast. De Omgevingsvisie is een instrument uit de Omgevingswet en is zelfbindend voor de provincie. Wij streven ernaar de Omgevingsvisie actueel te houden, en actualiseren haar in principe eens in de vier jaar. De Omgevingsvisie is in 2021 vastgesteld. In 2024 gaan we voor de eerste keer het proces van wijziging van de Omgevingsvisie doorlopen, met als doel begin 2025 een Ontwerp gereed te hebben. De vaststelling van de eerste wijziging van de Omgevingsvisie is voorzien in de tweede helft van 2025. In 2023 is op verzoek van de Rijksoverheid door het College een Provinciaal Ruimtelijk Voorstel Utrecht vastgesteld. Zie ook paragraaf 1.1.4. Dit Voorstel leidt tot de startnotitie voor wijziging van Omgevingsvisie en -verordening die begin 2024 aan PS wordt voorgelegd en de basis vormt voor het in 2024 te doorlopen wijzigingsproces. In de Omgevingsverordening staan al onze regels over de fysieke leefomgeving. Ook de Omgevingsverordening willen we actueel en goed toepasbaar houden. Daarvoor wordt de verordening periodiek gewijzigd. De vaststelling van de eerste wijziging is voorzien voor maart 2024. Samen met de 1e wijziging van de Omgevingsvisie gaan we ook waar nodig de Omgevingsverordening mee wijzigen, zodat beleid en regels goed op elkaar aan blijven sluiten. Monitoring De beleidscyclus wordt gesloten door de effecten van beleid en uitvoering te monitoren. De uitvoering van beleid verloopt via programma’s. Er wordt daarom een digitale monitor voor het Omgevingsbeleid ontwikkeld die gevuld gaat worden met monitoringsgegevens van de programma’s. De monitor is een groeimodel en wordt verder uitgebouwd als via de monitors van programma’s, meer informatie beschikbaar komt. In 2024 maken we de eerste versie van deze monitor. |