10. Overzicht overhead

Beleidsdoelen

10.2.3

Versterken en versnellen digitalisering bedrijfsprocessen

Toelichting op meerjarendoel

Onze samenleving is ingrijpend veranderd door de toenemende digitalisering, wat wij als overheidsorganisaties ook merken. We zien dat het gericht werken met data grote kansen bieden om bij te dragen aan het oplossen van onze maatschappelijke opgaven, zoals snellere en betere dienstverlening, gerichter en beter geïnformeerd beleid, betere toezicht -en verantwoordingsmogelijkheden en het mogelijk maken van integrale afwegingen in gebiedsprocessen. Het gebruiken van data brengt ook risico’s met zich mee, zowel op juridisch, technisch en ethisch vlak. Dit alles vraagt om een bestendiging van deze nieuwe manier van werken.

Naast het technisch mogelijk maken van data-oplossingen is het van belang om op een verantwoorde en professionele manier de meerwaarde van data daadwerkelijk te benutten. Ten behoeve van onze maatschappelijke opgaven is een nieuwe manier van werken nodig binnen de domeinen die om een faciliterende brugfunctie vraagt tussen maatschappelijke opgaven en techniek. Daarbij is het ook van belang dat we onze (virtuele) data-organisatie beter inrichten met duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en processen.

Beoogde resultaten 2024
•   De informatiepositie van enkele grote opgaven (zoals energietransitie, wonen, stikstof, klimaat, landbouw) is verbeterd door data-analyse, het opzetten van dashboards en zo mogelijk data science (voorspelling);
•   De datavolwassenheid van de beleidsdomeinen is gegroeid: we versterken de kennis en expertise van en binnen de domeinen, en zorgen voor structurele kennisdeling van nieuwe digitale innovaties;
•   De randvoorwaarden/data-organisatie brengen we op orde: we zetten een volgende stap in onze digitale transformatie, naar een meer professionele (virtuele) data-organisatie met duidelijke kaders, processen, rollen en verantwoordelijkheden.

Implementatie van de Wet open overheid (Woo)
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid in werking getreden en de organisatie gestart met de implementatie ervan. De implementatie verloopt gefaseerd tot uiterlijk 2027. De Woo regelt dat informatie van overheden kan worden gevonden, opgevraagd en ingezien. Overheidsinformatie is openbaar, tenzij de Woo of andere wetgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken.

De Woo regelt openbaarmaking van informatie op verzoek (passief) en ook openbaarmaking uit eigen initiatief van overheidsorganisaties (actief). De actieve openbaarmaking is nieuw in de Woo ten opzichte van haar voorloper, de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).  

De implementatie van de Woo heeft een sterke samenhang met het op orde brengen van de informatiehuishouding en -voorziening in de organisatie. Het op de juiste manier en op de juiste plek opslaan van documenten voorwaardelijk om deze passief of actief openbaar te maken.

In 2024 ligt de nadruk ten aanzien van de implementatie van de Woo op de volgende onderdelen:
•   Werkwijze en besluitvorming bij beantwoording Woo-verzoeken verder optimaliseren.
•   Platform realiseren voor de actieve bekendmakingen, intern werkproces opstellen, verantwoordelijkheden beleggen.
•   Verder opbouwen van interne kennis en bewustwording over de Woo bij het ambtelijk apparaat en de politieke ambtsdragers.

Bovenstaande onderdelen worden in overleg en in afstemming met collega-provincies via het Interprovinciaal Overleg(IPO)-verband opgepakt.

Beoogde resultaten

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 16:37:03 met de export van 11/07/2023 16:28:32