Het openbaar vervoer levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van onze provincie. We hebben diverse assets voor het regionale openbaar vervoer in eigendom, beheer en onderhoud. De belangrijkste assets hebben betrekking op het tramsysteem; de trambaan en opstelterreinen, de 54 tramstellen, de tramremise en alle bijbehorende voorzieningen.
Daarnaast heeft de provincie ook andere ov-assets in eigendom en beheer, zoals de busstallingen bij Westraven en op het remiseterrein in Nieuwegein, het Dynamisch Reisinformatie Systeem (DRIS) en het Operationeel Controle Centrum (OCC) waarvandaan niet alleen de trams, maar ook het busverkeer worden aangestuurd.
De openbaar vervoerassets vormen de basis van kwalitatief hoogwaardig vervoer voor de reiziger. Dat wil zeggen vervoer dat veilig, snel, frequent, betrouwbaar, toegankelijk en comfortabel is. Het tramsysteem biedt een hoge vervoerscapaciteit op de belangrijke verbindingen naar Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein. Door de eigen infrastructuur is de tram minder gevoelig voor verkeersdrukte. Het openbaar vervoer wordt duurzaam ingericht en onderhouden, en zo goed mogelijk ingepast in de omgeving.
Het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets is risico gestuurd. Dat wil zeggen dat onderhoudsmaatregelen worden bepaald op basis van het zorgvuldig afwegen van prestaties, risico’s en kosten. De onderhoudsstaat van de assets wordt bepaald op basis van inspecties die worden uitgevoerd door eigen personeel en externe deskundigen. De belangrijkste prestatie-indicatoren zijn de veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de assets. De risico’s zijn verstoringen die deze prestaties bedreigen. Op basis van een risicoanalyse wordt een beheerstrategie bepaald en worden onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd om de prestaties te borgen en de risico’s te beheersen. Naast planmatig onderhoud vindt correctief onderhoud plaats en als zich onverhoopt storingen voordoen worden die zo snel mogelijk verholpen.